Drama i lera

I betygskriterierna för C i kursen Animation står det:
Eleven skapar animationer med berättarkomponenter och dramaturgi. 
Likaså:
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer. Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.

Berättarkomponenter = Vad man ser och hör

Var är man, vid vilken tid, vem ser man, hur ser figuren, ut vilken tid på dagen, vilken miljö är man i, vilke typ av musik hör man osv. (Mer finns att läsa här på Voodofilms hemsida.)

Drama = handling

För att berätta en intressant historia används ofta den klassiska dramaturgiska modellen med en person/figur som står inför ett så gott som omöjligt uppdrag. Han/hon möter hinder i olika former och allt ter sig mer och mer hopplöst fram till dramats vändpunkt då allt ställs på sin spets och huvudpersonen/figuren lyckas.
( Du kan läsa mer ingående om det på Voodofilms hemsida.)

Berätta med olika bildutsnitt

Ni har i tidigare uppgifter inte arbetat med dramatiskt upplägg och inte heller med olika bildutsnitt i så hög grad. Det ska ni göra i denna uppgift.

Nu ska ni bygga en historia där ni varierar bildutsnittet efter vad som berättas. Det spelar stor roll när man vill dramatisera ett skeende.
Man väljer bildutsnitt ( totalbild, helbild, halvbild, närbild) efter vad man ska visa och berätta.

Drama

Berättelsen ska ha en enkel dramatisk uppbyggnad, och bestå av olika klipp och scener .
Ni ska skapa en huvudkaraktär, som kan vara vad som helst men ni måste ge den liv, animera den på något sätt - en sten t ex kan du säkert skaka liv i om du sätter dit ögon som blinkar. Ni ska jobba med tredimensionella enkla figurer. Tänk på att de ska kunna stå upp utan problem så ju enklare desto bättre. De kan ändå ges liv och karaktär.
Jobba med enkla miljöer så att ni inte behöver lägga för mycket tid på att skapa dem.

Variera bildutsnitten Ex en etableringbild som visar att stenen ligger på en strand. Och en närbild där man ser att stenen tittar upp på något och blir rädd.

Ni ska utsätta huvudkaraktären för ett hot eller ett problem - ( en stenkross närmar sig.)

Huvudkaraktären löser problemet - Happy End, eller misslyckas - Tragedi

 

Jobba nu enligt upplägget

  • Idé-synopsis (Synopsis= en kort sammanfattninga av berättelsen i text.)
  • Skissa på ett bildmanus- dvs hur ska bilderna se ut?
    Ex hur ska bilden där jag visar att stenen är rädd se ut?
    Närbild på bara ögat? hela stenen darrar och stenkrossen närmar sig i bakgrunden? osv.
  • Fota bildmanusrutorna med en mobil och skicka bilderna till er själva.
  • Skapa ett nytt projekt i Premiere Pro
  • Importera fotona från bildmanuset och lägg ut dem på tidlinan, exempelvis på videospår tre. (Se bildexempel.) Bestäm bildernas ungefärliga längd genom att korta respektive dra ut dem. Du får då ett bra grepp om hur långa dina animerade sekvenser ska vara.
  • Skriv in klippens längd samt hur många exponeringar som behöver göras på varje manusruta/kamerainställning. (1 sekund film = 24 exponeringar/12 förflyttningar )
  • Tillverka gubbar föremål och bakgrunder
  • Fotografera- Antingen med Dragonframe eller manuellt
  • Tanka in med Bridge (Om du jobbar med Dragonframe kan du exportera till färdig mp4 film.)
  • Lägg in sekvenserna i Premiere pro på videospår 1 under dina manusskisser
  • Ljudsätt
  • Exportera
  • Premiär!!!

Arbeta 2 till 3 personer med detta projekt. När materialet väl är inlagt på datorerna gör alla i gruppen varsin variant med eget ljud och eftertexter.

 

LO17