Liten flashkurs 1

 

 

Flash är ett vektorbaserat program som i hög grad används för att göra animationer och skapa interaktiva applikationer på webben.

Skillnad mellan bitmapps- och vektorbilder.

 

Börja med att träna dig rita med flashverktygen. (Om flash ritverktyg.)

Rita en oval, perfekt cirkel, rektangel, kvadrat.

Testa ritläget sammanfoga och objektritläge och notera skillnaderna. (Sammanfogaläget är för att spara optimalt med kB. Det som ligger under ett annat objekt tas bort.)

Om du behöver mer genomgång av grunderna i Flash hittar du det på Webdesignskolan eller på denna sajt>>> (om du går igenom detta noggrant så kan du grunderna till de första uppgifterna Flash.)

Skapa ett nytt dokument i flash som har storleken 550 x 400 pixlar och en bildrutefrekvens på 24fps.

Klassisk interpolering

Skapa en figur (fisk kanske) som simmar fram och tillbaka över scenen. Använd klassisk interpolering. Spara som fisk.fla och exportera även filmen som swf-fil.
Gör en mapp i din delade inlämninsmapp som du döper till Flash och lägg filmen där.


Rörelseinterpolering

Titta på Ian's Flash Animation tutorial One (Ganska lång 24 min men man får med sig ett och annat.) samt nr 2. (13 min)

Uppgift
Skapa en möte mellan två former eller figurer enligt instruktionerna du ser i lektion två här ovan.
Det kan vara en krock eller en verbal konfrontation. Lägg även in ljud om du vill. Fösök att få mötet så realistiskt dom möjligt. Om det är en krock så ska du ändra formen på de kolliderande föremålen efter deras material. Är de av gummi eller metall?
Döp din film till Möte och exportera den färdiga SWFfilen och lägg den i din inlämningsmapp med Flashgrunder.

Gå nu vidare till Flash 2

 

(Detta kan du betrakta som en extrauppgift)
Forminterpolering

Frilägg två bilder i Photoshop och gör dem 400pixlar höga. Spara som png med genomskinlig bakgrund.
Importera en bild till scenen och välj Ändra, Bitmapp Kalkera bitmapp.
Skapa en nyckelbildruta i ruta 30 och importera bild två ditt och kalkera även den.
Klicka i tidslinjen mellan bild 1 och 2 och välj Forminterpolering. Spara resultatet som morf och exporera filmen till din delade flashmapp.

Även detta är en extrauppgift
Forminterpolera text

Gör en morf av text. Du behöver då deal upp texten genom att klicka på Ändra, Dela upp 2 ggr för att förvandla den till en vektorbaserad bild. Spara som textmorf och ladda upp den färdiga filmen till delad mapp.

 

Flashexempel

 



LO14