Timing och spacing (squeezing and stretching)

Jag hittar inga bra svenska ord på detta ( tidsåtgång/tempo/rytm och acceleration/inbromsning känns sådär. Hittar ni svenska begrepp så berätta gärna för mig.)

Övningsuppgiften består i att göra en kort cyklisk animatin-en rörelse som kan upprepas utan "hopp" i filmen. ( En boll kommer in i bild från vänster och studsar ut ur högerkant - då kan det komma en ny boll som studsar in osv.. Man kastar upp en boll i lufen och fångar den och kastar igen osv )

Du ska använda timing och spacing för att animera en rörelse. Om du väljer att göra en studsande boll ska du söka förmedla vilken typ av boll det är- tung- lätt, bra studs-dålig studs osv.
Du kan även välja att animera något annat - en figur som hoppar, kastar något, golfswing eller vad som helst där rörelsen inte är likformig utan har en accelerationsfas och/eller en inbromsningsfas (spacing).

Det ska alltså inte vara en berättelse utan bara en kort cyklisk rörelse utan annat sammanhang. Använd Photoshop och tidslinjeanimering som finns beskrivet i videon "Tidslineanimering i Photoshop".

Om du gör en mer komplicerad rörelse än en studsande boll är det bra att först skissa på ett papper och sätt in extremrörelserna dvs ytterlägena på rörelsen. Sedan plockar man in mellanlägena och deras acceleration resp inbromsning. Titta gärna i boken "The Animators Survival Kit" som står i bokhyllan i klassrummet.

Rörelsen ska ta mellan en och 5 sekunder.

Exportera på samma sätt som i förra uppgiften och lägg upp det färdiga resultatet i den delade mappen.

Gör gärna fler små animationer där du övar dig att skapa trovärdiga rörelser och där man får en känsla av föremålens fysiska egenskaper om du hinner.


LO17