Grafisk form/affisch

 

 

Att lyckas kommunicera med sin omgivning på ett bra och tydligt sätt med hjälp av text och bild kräver en hel del kunskaper och sedan träning i att hantera verktygen i t ex Adobe InDesign.

I denna uppgift ska vi gå igenom en del grafiska grunder och sedan ska ni öva er i själva hanterverkt att göra en affisch till er animerade film. Vilken kommer att ha premiär ESGalleriet 21/4  kl . 14.00

Affiscen ska göras i stående A3-format i programmet InDesign ocjh målgruppen är Gymnasieelever som ska se era filmer nere i Galleriet.

Alternativt gör ni en affisch till Grafikprojektutställningen som är Tisd 21/4  kl . 14.00 i ES-Galleriet. Grafikprojektet

Alernativ 3 är att göra en affisch till gymnasiearbetsredovisningen onsd 1 april 13.30.

Alternativ är att ni gör en affisch till ett eget evenemang.

ES 12 A visar sina gymnasiarbeten.

 

Grunderna för att lyckas med sin kommunikation är medvetenhet om

  • Målgrupp - vilka är det trycksaken/websidan riktar sig till? Vad vill du uppnå? Detta styr självklart vilket tilltal man har - färger - typsnitt - bilder - helhetsutformning (Exempel på missad målgruppsanalys)

  • Sambandet mellan innehåll, målgrupp och grafisk form
    • Text.
      Bokstäverna är symboler som vi har lärt oss har ett visst ljud och som kan sättas samman till ord och betydelser
      Men de har även en form som genom sitt utseende förmedlar olika budskap till oss som läser dem. - olika fonter eller typsnitt.
    • BIld
      Oftast är det bilderna som fångar åskådarens uppmärksamhet och som tilltalar "rätt" målgrupp. (En bild på en maffig motorcykel lockar inte alla att titta.)
    (Hur snygg en affisch än är är den värdelös om ingen ser den....)

Aktuella filmaffischer

Komposition

Hur ögat rör sig över en bild är tämligen noggrant utforskat
(Facebookexempel)

  • Symmetri - Assymetri. ( BIldspel om filmaffischer.)
  • Balans- Obalans/Dramatik
  • Kontraster
  • Gestaltlagar

LO15