Digitalt skapande DIGDIG01Redovisning - Slutuppgift - Fritt digitalt verk.
(Dessa frågor ligger även i ett skrivbart dokument i Classroom.)
Svara så utförligt och noggrant du kan på nedanstående frågor.(Inom parentes kan du se skolverkets formulering av kunskapskraven för kursen.)
- Titel på slutprodukten.
- Beskriv mycket kortfattat innehållet i ditt slutarbete. (Två, tre meningar.)
- Beskriv kortfattat processen dvs hur du gått tillväga för att arbeta fram ditt slutresultat. (Gärna i punktform)
- Vad vill du åstadkomma för reaktioner hos betraktaren med ditt arbete - roa/underhålla eller skapa en(eller flera) känslor hos åskådaren, (vilka i så fall), överraska, väcka tankar hos betraktaren, påverka betraktarens åsikter i någon fråga eller andra reaktionern (kanske en blandning av ovanstående (vilka i så fall?))
- Vilka digitala och analoga verktyg och tekniker har du använt för detta? Ljudverktyg, Stillbildskamera, filmkamera, Goprokamera, Gif-animering, cut out, bildspel, rörlig video ....osv .
Varför har du använt just dessa verktyg för att nå den effekt du eftersträvade? Kunde du gjort på något annat sätt? Vilka effekter kunde det det i så fall gett?
(Eleven gör en välgrundad jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål. (För A välgrundad och nyanserad.)- Vilket material har du använt i ditt arbete och vilken kontroll har du på upphovsrätten till dessa verk? Har du i eftertexter redovisat varifrån allt material kommer? Ljud, foton, filmer, teckningar, musik osv
- Vilken eller vilka programvaror har du använt i ditt arbete? Photoshop, InDesign Premiere Pro ...osv
Varför valde du dessa till dina olika delar i arbetet?
(Eleven väljer efter samråd med handledare lämplig programvara eller hårdvara för några olika uttryck. Dessutom motiverar eleven utförligt sina val av program- eller hårdvara. (A - utförligt och nyanserat.) )- Skriv adressen till den plats på nätet där du publicerat ditt arbete. Varför har du publicerat ditt arbete just där?
- Vad i dit slutarbete är du speciellt nöjd med? Motivera.
- Kan du se likheter mellan ditt arbete och någon annan produktion du sett. Vilka är de i så fall och vilka är skillnaderna? (Skriv in länken till den produktionen.)
- Vad i ditt slutarbete är du eventuellt missnöjd med? Vad kunde du gjort det annorlunda för att komma närmare din intention?
Utförligt - Att beskriva både detaljer och helheter i arbetet.
Nyanserat - Att kunna sätta det egna arbetet i relation till sådant du sett tidigare - även utanför skolans värld och kanske i andra sammanhang och i andra tidsepoker. Ett vidgat perspektiv på ditt arbete alltså. Samt även ställa sig frågan - Vad hade hänt om jag gjort på ett annat sätt? Vilken betydelse har en förändring i någon del av arbetet haft på helheten?
LO 19