Digital reklam och påverkan.

Gruppuppgift

Leta på nätet efter en en reklamfilm som ni tycker är riktigt "bra". På något sätt ökar den alltså er positiva känsla för produkten eller varumärket. Diskutera i gruppen så att ni enas om den ni tycker är bäst.
Hitta även en som ni tycker är riktigt "dålig", dvs helt motverkar sitt syfte.
Filmen bör vara runt 30 sekunder.

Svara skriftligt på nedanstående frågor för båda den "bra" och den "dåliga" kampanjen. En av er får vara sekreterare men hela gruppen ska sedan hjälpas åt att redovisa muntligt.

Beskrivning innehåll

Beskriv utan att tolka det som filmen visar. Vad ser man?

Beskrivning form och komposition

Vilka dramatiska och kompositionsmässiga grepp används? Hur inleds filmen? Tydligt syfte oklart? Överraskningseffekt? Färger, former riktningar? Hur är ljudet uppbyggt? Ändras det under filmens gång?

Kan ni hitta några inspirationskällor till reklamen ni valt? Associationer till annat ni sett? Annan reklam, bilder, filmer, eller händelser?

Tolkning

Vilka är den huvudsakliga målgruppen och vilka löften ger avsändaren av reklamen?

Vilka problem kan produkten lösa?
Vilka känslor kan varorna skapa?
Vilka behov kan tjänsterna tillfredsställa?
Vilka drömmar kan de infria?

Hur presenteras och tydliggörs egenskaperna?
Med dramatik? Skrämsel? Med passion, lidelse?
Rationellt? Emotionellt?

Var har filmen visats? TV ,bio, nätet? (Kan givetvis vara på alla ställen och svårt att få reda på.)

Om ni funderar över de olika budskapstyperna som presenteras här nedanför - Vilken typ av budskap använder man i era två fall?

Vad är det i ert fungerande exempel som gör att den fungerar och vad är det i den dåliga som gör att den inte fungerar?

Förbered en muntlig presentation med visning av de två exemplen.

 

Fyra budskapstyper:

  • Instrumentella
  • Relationella
  • Intygande
  • Jämförande

Instrumentella
Produkten är ett instrument som löser ett visst problem.

Sur mage - ta Novalucol. Du kan bli påkörd - använd reflex.
(USP – Unique Selling Proposition. Den säljande skillnaden.)
Problemlösande (fläckbortagningsmedel)
Problemundvikande (reflex)
Ekonomisk vinning (pensionsförsäkring)
Nyhet (hologram -TV)

Relationella  
En viss vara ger förhöjd känsloupplevelse, välbefinnande eller grupptillhörighet. Skapar en relation mellan varan och konsumenten och vill få oss att drömma om något.  ESP (Emotional Selling Proposition - den säljande känslan.)

Pripps blå, bilar - körglädje, lyx, schampo, osv
(En Gucciväska skaffar man inte för att bära omkring saker i , eftersom en plastkasse fungerar nästan lika bra för det.)

Intygande
Man låter en person med god staus, pondusintyga att varan är bra.
(Måste inte vara kändisar eller auktoriteter.)

(ETSP - Ethical Selling Proposition – etiskt säljargument. Gröna och humana argument.)

Jämförande budskap -
Helt enkelt jämförelser mellan olika produkter. Minskar i omfattning i o m att varorna blir mer och mer lika.

Vad säljer kosmetikföretaget Clinique?
”I fabriken tillverkar vi läppstift, i butiken säljer vi hopp”

Vad säljer Guiness?

LO-18

.

 

.

 

.