Vad får man fotografera och vad får man göra med andras bilder?

 

I betygskriterierna för betyget E för kursen står det:

Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven diskuterar också översiktligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder

I betygsnivån C står det i stället för översiktligt utförligt och i A är ska det redogöras utförligt och nyanserat.

Om du inte tidigare sett filmen om vad man får fotografera så gör det nu. (De första 41/2 minuterna i filmen.)

På bildombudmannens sida finns ett stort antal frågor och svar om upphovsrätt till bilder. Titta in och läs. I flödet hittar du en hel del del intressanta frågeställningar.

Skriv i ditt kompendium ett stycke där du berättar om vad som är tillåtet att fotografera och vad du får göra med dessa bilder under rubriken "Etik för fotografer"

Skriv även ett stycke om vad som gäller för de bilder du själv tagit och lagt upp på nätet?.

Titta även in på Skolverkets Upphovsrätt för lärare

Skriv ett stycke under rubriken "BIlder i skolarbeten" om hur du får använda bilder i skolarbetet.

Creativ Commonslicenser, vad innebär det? Skriv om hur det fungerar och deras olika nivåer. (Du kan läsa om detta bland annat här.)

Kika även in på Bildleverantörernas förening. Även där finns en frågelåda om vad man får och inte får göra med andras bilder.

Vad kostar en bild ger riktlinjer för vad en bild kostar att använda

Om stulna bilder

LO14