Vad får man fotografera och vad får man göra med andras bilder?

 

I betygskriterierna för betyget E för kursen står det:

Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven diskuterar också översiktligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder

I betygsnivån C står det i stället för översiktligt utförligt och i A är ska det redogöras utförligt och nyanserat.

Här är enintressant artikel om vad man får fotografera. (Du kommer att bli förvånad!)

På bildombudmannens sida finns ett stort antal frågor och svar om upphovsrätt till bilder. Titta in och läs. I flödet hittar du en hel del del intressanta frågeställningar.

 

Titta även in på Skolverkets Upphovsrätt för lärare

Vad det gäller upphovsrätt av teckninga och målningar kan man kika in på BUS.

Creativ Commonslicenser, vad innebär det? (Här är en film om hur CC-licenser fungerar)

Kika även in på Bildleverantörernas förening. Även där finns en frågelåda om vad man får och inte får göra med andras bilder.

Vad kostar en bild ger riktlinjer för vad en bild kostar att använda

Om stulna bilder

Uppgift

Skriv i ditt kompendium ett kortfattat stycke, där du sammandfattningsvis berättar om vad som är tillåtet att fotografera och vad du får göra med dessa bilder under rubriken "Etik för fotografer".

Creativ Commonslicenser, vad innebär det? Skriv om hur det fungerar och deras olika nivåer. (Du kan läsa om detta bland annat här.)

 

LO16