Digital reklam och påverkan.



Ni har nu i gruppen gjort en liten reklamuppgift för en ficklampa. Svar enskilt på nedanstående frågor och maila mig.

Form

Vilka layoutmässiga grepp används har ni använt? Riktningar? Färger? Hur betonar ni det som är viktigt i bilden osv

Innehåll

Vilka är den huvudsakliga målgruppen och vilka löften ger avsändaren av reklamen dvs ni?

Vilka problem kan produkten lösa?
Vilka känslor kan varorna skapa?
Vilka behov kan tjänsterna tillfredsställa?
Vilka drömmar kan de infria?

Hur presenteras och tydliggörs ni egenskaperna?
Med dramatik? Skrämsel? Med passion, lidelse?
Rationellt? Emotionellt?

I vilken miljö (tidning/sajt) presenteras det första budskapet. Vilken målgrupp riktar den sig till?

Om ni ser till de olika budskapstyperna som presenteras här nedanför - Vilken typ av budskap använder ni i ert fall? (Det kan vara så att ett budskap använder fler olika typer)

Vad har du bidragit med i gruppens arbete?

Fyra budskapstyper:

Instrumentella
Relationella
Intygande
Jämförande

Instrumentella
Produkten är ett instrument som löser ett visst problem.
Sur mage- ta Novalucol. Du kan bli påkörd- använd reflex.
(USP Unique Selling Preposition. Den säljande skillnaden.)

Problemlösande (fläckbortagningsmedel)
Problemundvikande (reflex)
Ekonomisk vinning (pensionsförsäkring)
Nyhet (hologram-TV)

Relationella  - 
En viss vara ger förhöjd känsloupplevelse, välbefinnande eller grupptillhörighet. Skapar en relation mellan varan och konsumenten och vill få oss att drömma om något.  ESP (Emotional Selling Proposition - den säljande känslan.)

Pripps blå, bilar -körglädje, lyx, schampo, osv

.

Intygande-
Man låter en person med god staus, pondus  intyga att varan är bra.

(Måste inte vara kändisar eller auktoriteter.)

(ETSP - Ethical Selling Proposition – etiskt säljargument. Gröna och humana argument.)

.

Jämförande budskap -
Helt enkelt jämförelser mellan olika produkter. Minskar i omfattning i o m att varorna blir mer och mer lika.

 

 

LO12

 

.

 

.

 

.