Animationens historia
I Centralt innehåll för kursen står det:Orientering om genrer och stilar genom animationshistorien såväl studioproduktioner som experimentell independentfilm.
Och i betygskriterierna för betyget C:Eleven redogör utförligt för animationens historia och användningsområden
Uppgift
Vi arbetar i kursen med animationens historia genom att dela upp de senaste 90 åren i decennier så att var och en fördjupar sig i ett av årtiondena.
Redovisning
Ni blir två som samsas om samma decennium. Gör en ansvarsfördelning eller utifrån frågorna här nedan eller så söker båda fakta och så sammanställer ni i ett senare skede. Efterforskaningar ska utmynna i
Muntlig redovisning
samt en
Skriftlig redovisning
Sammanfatta gemensamt ert årtionde på ungefär ett halft A4- dokument i Google Drive så sammanställer jag era texter till kursens egen Animationshistoria.
Här nedan står det vilket årtionde du ska studera närmare. Leta efter animationer från just det årtiondet - försök att hitta filmer från olika delar av världen och jämför dem.
Svara på följande frågor:
- Sker någon speciell teknisk utveckling detta årtionde?
- VIlka användningsområden för animationer kan du se detta årtionde - reklam, underhållning information osv?
- Kan man se någon trend vad det gäller innehåll och form i animationerna?
- Går det att hitta animationer från olika delar av världen? Skiljer de sig åt på något sätt?
- Visa exempel på både studioproduktioner och experimentell film från ert årtionde.
Välj några filmer ur olika genrer som du tycker representerar årtioendet och visa dem tillsammans med din muntliga redovisning.
Redovisning blir under vårterminen.
1920-tal och innan Ove
1930-tal Ove Casper
1940-tal Maria Timmy
1950-tal Mattias Daniel
1960-tal Sara Victoria
1970-tal Henrik Carl
1980-tal Adam Filip
1990-tal Fredrik Simon
2000-tal till nutid Ebba Anni
LO14