Problematisering av stoff i bild
VI har i kursen tagit upp färgens betydelse både i symboliskt hänseende samt som stämningsskapare. Vi har även talat en del om komposition som skapare av läsriktningar och som betydelsebärare, linjen för att förstärka en rörelse samt att lämna andra åt betraktarens öga att fylla i. Ibland är det bäst att lämna det direkta avbildandet för plocka fram det man vill visa.
Allt detta använder man när man skapar propagandabilder, dvs bilder som vill påverka betraktaren i en bestämd riktning.
( Man brukar skilja på propagandabilder och reklambilder efterom reklamen vill påverka oss att köpa en vara medan propagandabilderna vill påverka våra åsikter.)Propaganda ur Wikipdia:Propaganda (av det latinska propagare, 'fortplanta', 'utbreda'), är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda, ett visst budskap eller väcka positiva eller negativa känslor för något.
Vanliga exempel på propagandabilder är
- politiska bilder;t ex valaffischer, krigsaffischer, ( Heartfield,)
- kampanjer för ändrad livsföring
Käthe Kollwitz 1867-1945
Tysk konstnär med starkt socialt engagemang.
Uppgift:
Du ska med kolteckningsteknik på ett A3papper framföra ett bildbudskap. Gör en affisch med ett budskap ex Sluta röka, stoppa dödstraff, hjälp Syriens folk, gå med i elevkåren, sluta med plågsamma djurförsök, ät inte kött, börja motionera, värna naturen, stoppa miljöförstöringen, bojkotta Ryan Air eller välj något annat du vill säga.
Gör flera idéskisser i "spelkortsformat" innan du väljer hur du vill utforma affischen och använd så lite text som möjligt !
När du är klar fotogaferar du bilden och lägger in den i din digitallogg samt beskriver varför du valt att göra bilden på det sätt du gjort vad det gäller innehåll och komposition samt hur du tänker att den som ser bilden reagerar på detta.
LO13